Örömmel tájékoztalak, hogy egészséges emberek is alexanderezhetnek, sőt, alapjában véve a technika egyáltalán nem fájdalmakkal küszködő embereknek szól. Ha mégis ilyen összefüggésben hallottál róla az csupán azért van, mert sokak számára a fájdalom az egyetlen igazán erős motiváció a változáshoz. (Sőt időnként sok más alternatívát is megismertek már mire az Alexander-technikát kipróbálják. Úgy is mondhatnám, hogy ez a hosszabb rövidebb út.)

Miért lehet érdekes számodra az Alexander-technika?

Megtapasztalod, hogy a tested és tested érzékelése örömforrás lehet számodra épp úgy mint a zenehallgatás vagy bármilyen vizuális élmény. És itt most nem táncra vagy a sportolásra gondolok, hanem a hétköznapok minden pillanatára!

A testünk rendelkezik kinesztetikus érzékkel! Ez talán furcsa és ismeretlen lehet, ugyanis nagy általánosságban csak az alábbi érzékeinket soroljuk fel:

  • látás
  • hallás
  • szaglás
  • ízlelés
  • tapintás

Pedig ennél több érzékünk van! A gond csak az, hogy amiről nem beszélünk arról szinte nem is tudunk, de egy biztos, keveset tanulunk felőle és keveset tanítjuk!

Gondolj csak bele hogy is lehetett ez gyermekkorodban: amikor megtapasztaltad, hogy milyen is egy alma… Elmagyarázták, hogy látod,(1) ez piros vagy éppen zöld; megkóstoltad (2) és egyből hozzáfűzték, hogy ez egy édes alma vagy egy nyári savanyú; megtapintottad (3) és rögtön helyeseltek, hogy ez épp olyan kemény mint a labda mégse dobd el, ha lehet; sőt még a firss gyümölcs illatára (4) is felhívták a figyelmed. De valahogy arról soha senki nem beszélt, hogy most mi is a helyzet a testérzékeléseddel?!

Pedig egy sor egyéb dolgot is érzékelünk.

Érzékeljük a fájdalmat, a hideget, a meleget, testünk helyzetét, az izmok, inak, ízületek állapotát, idegrendszerünk információkat kap – ha rendszerint nem is válik tudatossá – a vérnyomásról, a tüdő feszülési állapotáról stb.

Bár a véred áramlását vagy a veséd működését nem kell hogy érezd, mégis érdekes dolog, hogy sokszor fogalmunk nincs hogyan ültünk le egy kanapéra! Ami pedig ennél sokkal rosszabb, hogy nem vesszük észre, ha feszes ízületekkel, testünket túlerőltetve tesszük meg a napi „rutin” igen nagy százalékát. Pedig megtehetnék mindezt szabadon és könnyedén!

Hogyan?

Az Alexander-technika tanulása során felfedezed, hogy érzékszervi érzékelésed téves. Az Alexander tanár segít és egy-egy szituáció során megmutatja, hogy bár nem tudsz róla, mégis (remélhetőleg apró) feszültséggel teli sémákkal mozogsz. Szerencsére segít abban is, hogy megtanítja, hogyan tehetsz ez ellen, valamint rávezet arra, hogyan akadályozd meg a megszokásaid, és segít megtapasztalni, hogy milyen irányokat adj magadnak ahhoz, hogy a feszültség csökkenjen.

Hogy is néz ki ez a gyakorlatban?

Egyszerű mozgásokat végeztek úgy mint leülés és felállás, járás, kilépés, guggolás. Mind úgy hogy közben fokozatosan és egyre pontosabban megérezd a különbségeket, például hogy mikor feszítesz, mikor nem, mikor szeretnél feszíteni, de képes vagy nemet mondani a megszokásnak, mely által utat engedsz a könnyedségnek. Egész pontosan megtapasztalod a különbségeket! (Emlékszel? Az almát is meg kellett tapasztalod, ahhoz hogy tudd, milyen is az!)

Ahogy szélesedik a skála megtapasztalod a feszesebb és szabadabb állapotokat és a hétköznapi életben is észreveszed a különbségeket. Érzékszervi érzékelésed javul. Sokkal hamarabb észreveszed, ha a testedre előnytelen helyzeteket kényszerítesz és más utakat keresel. Választási lehetőséget adsz magadnak.

Az Alexander-technikával megfigyeljük az egyes ingerre adott reakcióinkat és megadjuk magunknak a döntés szabadságát. Ugye ismerős ez? Az élet más területein sokszor tesszük ezt és sokszor így hozunk igazán jó döntéseket. Ingerek érnek, egy pillanatnyi szünetet adunk magunknak, gondolkoduk, majd cselekszünk. Miért épp a testünkkel fukarkodnánk? Ne tegyük! Meghálálja!

Ha kérdésed van vagy időpontot szeretnél, ne habozz! Írj nekem!